DORA
DORA – A pénzügyi szektor kiberfenyegetésekkel és üzleti zavarokkal szembeni rezilienciájának növelése.
Mi az a DORA?
A DORA (teljes nevén Digital Operational Resilience Act), az EU 2022/2554. számú rendelete, mely a pénzügyi szektor kiberfenyegetésekkel és üzleti zavarokkal szembeni ellenállóképességével, IKT kockázatkezelésével foglalkozik.
A DORA egységes szabályozási keretként szolgál, amely javítja a pénzügyi intézmények működési és kiberbiztonsági ellenállóképességét az Európai Unió területén működő pénzügyi szervezeteknél. A szabályozást 2023. január 16-án tették közzé, és 2 év áll rendelkezésre a pénzügyi szektor érintett szereplőinek a megfelelőség biztosítására, mely határidő hamarosan, 2025. január 17-én fog lejárni.
A DORA az egységes kiberbiztonsági előírásokat alapvetően öt fő területen szabályozza:
- IKT kockázatkezelés
- IKT vonatkozású események kezelése, osztályozása, bejelentése
- Digitális működési ellenállóképesség tesztelése (TLPT)
- Harmadik féltől eredő IKT kockázatok kezelése
- Információmegosztásra vonatkozó megállapítások
A DORA rendelet megjelenése komoly hatást gyakorol a pénzintézetek és az IT-szolgáltatók életére és legalább olyan fontosságú, mint a korábban hatályba lépett, mindenki által ismert GDPR rendelet. Ennek eredményeként a pénzügyi szektor szereplőinek kiemelt fontosságú a rendelet elvárásainak való megfelelés mielőbbi előkészítése.
Kikre vonatkozik a szabályozás?
- Hitelintézetek, pénzforgalmi intézmények
- Elektronikuspénz-kibocsátó intézmények
- Befektetési vállalkozások
- Kriptoeszköz-szolgáltatók, -kibocsátók, stb.
- Központi értéktárak
- Központi szerződő felek
- Kereskedési helyszínek
- Kereskedési adattárak
- Alternatív befektetésialap-kezelők
- Alapkezelő társaságok
- Adatszolgáltatók
- Biztosítók és viszontbiztosítók
- Közvetítők (biztosítás, viszontbiztosítás)
- Foglalkoztatói nyugellátást szolgáltató intézmények
- Hitelminősítő intézetek
- Kritikus referenciamutatók kezelői
- Közösségi finanszírozási szolgáltatók
- Értékpapírosítási adattárak
- IKT-val kapcsolatos szolgáltatást nyújtó harmadik fél szolgáltatók (pl. pénzügyi szervezetekkel kapcsolatban álló felhőszolgáltatók, szoftverszolgáltatók, adatközpontok).
A szervezetek javasolt felkészítési folyamata
Az Alverad 360° biztonságmenedzsment szolgáltatásával az érintett szervezetek teljeskörűen felmérhetik folyamataikat és implementált kontrolljaikat a DORA rendelet követelményeinek fényében.
Ügyfélre szabott, szabályozásnak megfelelő intézkedési terveket dolgozunk ki, emellett támogatást nyújtunk a tervek hatékony megvalósításában és az intézkedések folyamatos monitorozásában, annak érdekében, hogy ügyfeleink teljes mértékben megfeleljenek a hatóság és DORA rendelet vonatkozó előírásainak.
GAP analízis lefolytatása
Szakértői csapatunk által végrehajtott részletes GAP analízis keretében összevetjük az intézmény által már meglévő kontrollokat és működési folyamatokat a rendelet és a kiadott részletszabályozások követelményeivel. Ennek során azonosítjuk az esetleges hiányosságokat, amelyek gátolják az intézményt abban, hogy megfeleljen a DORA rendelet előírásainak.
Biztonság tervezés
A GAP analízis eredményére támaszkodva, ügyfélre szabott, szabályozásnak megfelelő intézkedési tervet dolgozunk ki. A kidolgozásánál figyelembe vesszük az adott pénzügyi intézmény egyedi jellemzőit, folyamatait és kockázatait. A tervek minden tekintetben illeszkednek az adott intézmény specifikus igényeihez és a szabályozó hatóságok által előírt követelményekhez. Ennek eredményeként biztosítjuk, hogy az intézkedések hatékonyak és célszerűek legyenek az adott környezetben, és segítsenek az intézménynek teljes mértékben megfelelni a bonyolult elvárásoknak.
Megvalósítás támogatás, felkészítés
A megvalósítás támogatása és felkészítés (mint a 360°-os biztonságmenedzsment utolsó bástyája) során széles körű segítséget nyújtunk a pénzügyi intézménynek az általunk kidolgozott intézkedési tervek hatékony végrehajtásához és a szabályozási elvárásoknak való megfeleléshez. Ez magában foglalja az intézkedési tervek operatív megvalósításának felügyeletét és irányítását, valamint az intézmény személyzetének felkészítését és képzését a DORA rendelet által előírt új követelmények és eljárások tekintetében. Végigkísérjük az intézményt az egész folyamat során, biztosítva, hogy minden lépést hatékonyan és gördülékenyen valósítsanak meg a DORA rendelet teljesítése érdekében.